Описание CD

вернуться        закрыть окно  

 


  Исполнитель(и) :
◄◄◄        ►►►

  Наименование CD :
   Akhnaten



Год издания : 2003

Компания звукозаписи : CBS Records

Время звучания : 2:08:38

К-во CD : 2

Код CD : M2K 42457

  Комментарий (рецензия) :

CD, стоящие на полке рядом : Classics (Opera)      

Akhnaten (Эхнатон)an opera in three acts for orchestra, chorus and soloists (1983)

About (en,wiki)

Libretto (en)

Libretto (en,sp)

Music by Philip Glass. Libretto (Egyptian, Arcadian, Hebrew, and language of the audience) by the composer in association with Shalom Goldman, Robert Israel and Richard Riddell. Vocal text drawn from original sources by Shalom Goldman.

LIBRETTO by PHILIP GLASS in assosiation with Shalom Goldman, Robert Israel and Richard Riddell

Эхнатон - третья опера Глассовской трилогии "Портреты"; первые две, Эйнштейн на пляже и Сатьяграха, посвящены соответственно Эйнштейну и Ганди. Действие оперы разворачивается вокруг фигуры египетского фараона Эхнатона, который правил Новым Царством с 1375 по 1358 год до н.э. Как Эйнштейн и Сатьяграха, Эхнатон - не "сюжетная" опера, а символический набор эпизодов, живописующих портрет исторической личности, чьи идеи коренным образом изменили картину мира вокруг неё.

Филип Гласс: Эхнатон, Ганди и Эйнштейн - три человека, силой своего духа, переломившие ход истории. Вот настоящая тема моей трилогии. Эйнштейн - учёный; Ганди - политик; Эхнатон - религиозный деятель.Эхнатон был написан Глассом по заказу Штутгартского Государственного Оперного Театра.

Работа над Эхнатоном была трудной и, по Глассовским меркам, весьма продолжительной: первые наброски либретто были сделаны в январе 1982 года, а свой окончательный вид опера приобрела только в июле 1983. За это время композитор успел написать также музыку для пьесы The Photographer и саундтрэк к фильму Koyaanisqatsi. Премьера оперы состоялась 24 марта 1984 года.

Повествовательная часть оперы представляет собой дикторский текст, зачитываемый Писцом Аменхотепом, сыном Хапу, на языке аудитории (в данном случае - на английском). Этот материал, взятый напрямую из писем, книг (таких как Египетская Книга Мёртвых и др.) и храмовых надписей времён Эхнатона, дополняет действие и поясняет вокальную часть оперы.

Вокальная часть Эхнатона за одним единственным исключением исполняется на трёх мёртвых языках Ближнего Востока: египетском, аккадском и на языке ветхозаветных евреев. Древнеегипетский с его иероглифической системой письма был родным языком Эхнатона и его двора. Аккадский был языком дипломатической переписки фараона с правителями подконтрольных ему чужеземных государств - царями Нубии, Судана, Сирии, Ливана и Ханаана. Фонетика всех трёх языков была специальным образом адаптирована для современного оперного исполнения.

Упомянутое ранее исключение - "Гимн Атону" из второго акта оперы. По замыслу композитора в момент своего глубочайшего личного религиозного переживания Эхнатон должен изъясняться на языке, понятном современной аудитории.

Акт I - первый год правления Эхнатона, Фивы. Действие оперы начинается сразу после смерти Аменхотепа III, отца Эхнатона. Похоронная процессия умершего фараона символической красной линией проходит через весь сюжет оперы.

Акт II - расцвет царствования Эхнатона (годы правления с 5 по 15), Фивы и Ахетатон. Здесь мы видим все те преобразования, которые новый фараон производит в своём государстве. Эхнатон ограничивает власть могущественных жрецов Амона, отказывается от традиционной полигамии ради любви к своей жене, красавице Нефертити, и строит Ахетатон - новую столицу царства. Действие завершается исполнением гимна Атону, превозносящего красоту и великую созидательную силу этого божества.

Акт III - падение Эхнатона (17 год правления и наши дни), Ахетатон. Самоизолировавшись с семьёй в своём дворце, Эхнатон упрямо игнорирует сообщения о сотрясающих страну катаклизмах, неурожаях и постоянные набегах варваров. Жрецы Амона призывают людей свергнуть правителя, который не желает обращать внимания на беды своего народа, а сам, до сих пор не сумев зачать сына-наследника, должно быть, давно проклят богами за свою ересь. В конце концов, озверевшая толпа врывается во дворец Эхнатона, убивает царскую семью и разносит на части храм Атона, а затем - и весь город.

В Эпилоге, действие которого происходит в наши дни, мы видим Эхнатона и его семью, бродящими среди руин Ахетатона. Постепенно они осознают, что их время окончательно прошло, и присоединяются к похоронной процессии из самого начала оперы в своём последнем великом путешествии.

Akhnaten - Paul Esswood, countertenor

Nefertiti - Milagro Vargas, alto

Wife of Akhnaten

Queen Tye - Melinda Liebermann, soprano

Mother of Akhnaten

Horemhab - Tero Hannula, baritone

General and future Pharaoh

Amon High Priest - Helmut Holzapfel, tenor

Aye - Cornelius Hauptmann, bass

Father of Nefertiti and advisor to the Pharaoh

The Daughters of Akhnaten:

Bekhetaten - Victoria Schneider, soprano

Meretaten - Lynne Wilhelm-Koniger, soprano

Maketaten - Maria Koupilova-Ticha, soprano

Ankhesenpaaten - Cristina Wachtler, alto

Neferneferuaten - Geraldine Rose, alto

Sotopenre - Angelika Schwarz, alto

Scribe - David Warrilow, narrator

Amenhotep, son of Hapu

The Stuttgart State Opera

Orchestra and Chorus

=====

Stuttgart State Opera Orchestra & Chorus

The last installment of Philip Glass' operatic trilogy, begun with Einstein on the Beach and continued with Satyagraha, Akhnaten also unfortunately established the sort of musical rut in which he was to be ensnared for much of the rest of the century. As with Satyagraha, he opted for a relatively traditional orchestration, with only Michael Riesman's electric keyboards supplementing the standard instrumentation, and with six main voices deployed in various configurations. Here, Glass, in his own libretto, tells the story of the man who supposedly introduced monotheism into classic Egyptian culture (and thereby the Western world), thus complimenting the realms of science and politics as portrayed in his previous two operas. Whereas in Satyagraha he used Sanskrit transcriptions of the Bhagavad-Gita to lend the work at least a tinge of an Indian atmosphere, here there is little if anything that connotes the Egyptian short, presumably, of the stagecraft in a live performance. The music by this time had taken on the "by the yard" feel of much of his work in the mid-'80s and beyond, possibly a result of simply having too many coals in the fire. Though still capable of creating the odd enchanting melody or haunting passage, most of the music sounds like a pallid rehash of previous works. The most noticeable difference is an increased used of percussion, which is all well and good, but the ponderousness of the horn writing in particular applies more weight than can be comfortably borne. The scattered lovely moments, as well as its vaunted place in his oeuvre, make this worth hearing, but it suffers greatly compared to its companions in the trilogy.

=====

Commissioned by the Stuttgart Opera, Akhnaten is the last installment in Philip Glass's trilogy of "portrait operas," which also includes Einstein on the Beach, and Satyagraha. Whereas Einstein is a meditation on one of science's seminal minds and Satyagraha a memorial to the political philosophies of Ghandi, Akhnaten takes as its subject the Egyptian pharaoh (also known as Akhenaton or Amenhotep IV) credited with establishing the world's first monotheistic religion. Both he and his religion were rather short-lived-overthrown by more traditional elements that soon returned Egypt to its former practices-but the fundamental shift in religious and artistic philosophies represent a remarkable period in that culture's history.

This work betrays Glass' ever-changing approach to operatic form, which ranges from the surreal tableaux of Einstein to Satyagraha's more conventional dramatics, and here settles into somewhat of a middle ground. It is the only work of the three to follow a chronological order of events that can truly be considered a plot. The work was inspired by the writings of Immanuel Velikovsky, whose Oedipus and Akhnaten draws parallels between the mythical Greek king and his historical Egyptian counterpart.

Akhnaten is a series of scenes from the pharaoh's life and an epilogue (set in the present day), all of which are bound together by narration delivered in the vernacular of the performance venue. The libretto itself is excerpted by the composer, Shalom Goldman, Robert Israel, and Richard Riddell from a variety of sources, including ancient Egyptian texts and the Hebrew Bible, all of which are included in their original languages.

Glass' score is notable for its clarity of texture (giving the work an almost neo-classical feel), and for its strongly orchestral emphasis, at times placing the singers and ensemble on equal ground expressively. Further, the orchestra contains no violins, which lends a striking warmth and depth to the entire piece. For these reasons, Akhnaten sounds distinctly different from its predecessors; however, the musical substance of the work is very much in line with the other members of the trilogy, and with Glass' style as a whole. In fact, Glass reused some motivic material from Einstein-most noticeably the "knee play" interludes-in constructing several sections of Akhnaten, the epilogue in particular. Perhaps the most noteworthy passage in the score is Akhnaten's "Hymn to the Aten" (the sun god whose worship was central to Akhnaten's new religious order), which is excerpted from the pharaoh's own writings. The only sung portion of the score that is always translated to the vernacular, it emphasizes the potential universality of Akhnaten's beliefs, especially through an interesting juxtaposition with Psalm 104 from the Hebrew bible. It is also some of the most chromatic music contained in any of Glass' mature scores.

All Music Guide


  Соисполнители :

Angelika Schwarz (Vocals)
Christiana Wachtler (Vocals)
Cornelius Hauptmann (Bass Voice)
David Warrilow (Vocals)
Dennis Russell Davies (Conductor)
Geraldine Rose (Vocals)
Helmut Holzapfel (Vocals)
Lynne Wilhelm-Koniger (Vocals)
Maria Koupilova-Ticha (Vocals)
Melinda Liebermann (Vocals)
Milagro Vargas (Vocals)
Paul Esswood (Countertenor Voice)
Tero Hannula (Vocals)
Victoria Schneider (Vocals)


№ п/п

Наименование трека

Текст

Длительность

Комментарий
   1 01 Act 1 - Prelude: Refrain, Verse 1, Verse2         0:10:45 Philip Glass - Akhnaten, Opera
   1 02 Act 1 - Prelude: Verse 3         0:00:40 Year 1 Of Akhnaten's Reign. Thebes.
   1 03 Act 1 - Scene 1: Funeral Of Amenhotep III         0:09:00 -"-
   1 04 Act 1 - Scene 2: The Coronation Of Akhnaten         0:17:14 -"-
   1 05 Act 1 - Scene 3: The Window Of Appearances         0:09:12 -"-
   1 06 Act 2 - Scene 1: The Temple         0:12:47 Year 5 To 15. Thebes And Akhetaten.
   1 07 Act 2 - Scene 2: Akhnaten And Nefertiti         0:10:11 -"-
   2 01 Act 2 - Act 2 : Scene 3: The City. Dance (Beginning)         0:02:31 -"-
   2 02 Act 2 - Act 2 : Scene 3: Dance         0:05:10 -"-
   2 03 Act 2 - Act 2 : Scene 4: Hymn         0:13:43 -"-
   2 04 Act 3 - Act 3 : Scene 1: The Family         0:11:35 Year 17 And The Present. Akhetaten.
   2 05 Act 3 - Act 3 : Attack And Fall         0:07:43 -"-
   2 06 Act 3 - Act 3 : The Ruins         0:07:29 -"-
   2 07 Act 3 - Act 3 : Epilogue         0:10:38 -"-

      Обозначения:

 T   'щелкнуть' - переход к тексту композиции.

вернуться        закрыть окно

Последние изменения в документе сделаны 20/10/2016 22:10:15

Главная страница коллекции

Collection main page