Описание CD

вернуться        закрыть окно  

 


  Исполнитель(и) :
◄◄◄        ►►►

  Наименование CD :
   Symphony No. 2



Год издания : 1982

Компания звукозаписи : Gramzapis, (ru)

Время звучания : 56:38

Код CD : SUCD 10-00063

  Комментарий (рецензия) :

CD, стоящие на полке рядом : Classics (Modern Classics/SU)      

Gennadi Rozhdestvensky

Rec. 1982

Симфония на хоровом фоне

Вторая симфония Альфреда Шнитке - жанровый феномен. Ее замысел родился у композитора во время посещения им могилы Антона Брукнера в Австрии в церкви St.Florian (такой подзаголовок имеется и у симфонии), когда композитор в темном зале (дело было вечером и доступ к могиле Брукнера был уже закрыт) услышал за стеной пение церковного хора. Так родилась идея написать missa invisibile - невидимую мессу. Замысел симфонии совпал с заказом оркестра BBC по случаю концертов с этим оркестром Геннадия Рождественского. Драматургия симфонии уникальна. Если с симфониями-реквиями история музыки сталкивалась, то симфония-месса стала откровением - слишком уж несовместимыми кажутся драматургии симфонии и канонической мессы. Но Шнитке блестяще решает эту задачу, используя и комбинируя изящные методы с новаторскими приемами (состав оркестра четвертной). Одно из следствий этого - потрясающее соло английского рожка в одной из частей.

=========

Symphony No. 2 for soloists, chorus & orchestra ("St. Florian")

This hour-long symphony/mass disturbed Schnittke's Soviet masters by its overtly religious content. He was already unpopular with them: The egregious Tikhon Khrennikov, head of the Composer's Union, continually denied Schnittke permission to travel to the West, even to attend the premiere of his Concerto gross no 1 by Gidon Kremer and Tatyana Grindenko with the Lithuanian Chamber orchestra. However, the ensemble's conductor, Saulius Sondezkis, hired Schnittke as a casual harpsichord player and thus he was included in personnel making the tour. The group was invited to tour the monastery of St. Florian in Austria, Bruckner's home and site of his grave. It was already dark in the church. Schnittke wandered through it, listening to an unseen chorus singing a mass.

A year later the BBC sent Schnittke a commission for a new work to be conducted by Gennady Rozhdestvensky. The composer suggested a piano concerto; the conductor countered with a suggestion that there be a connection to Anton Bruckner. Schnittke was at a loss as to how to do that when Rozhdestvensky suggested, "How about something connected with St. Florian?" Schnittke immediately got the idea of an "invisible mass," a symphony in front of a choral background.

A primary means of constructing the music is visual: Two chords intermingle, producing a vertical aspect and a melodic line that on paper make the sign of the Cross. All the chorale music in the symphony originates from the Catholic Gradual, though only rarely does Schnittke use it in its monophonic original form. The structure of the work is complex. Suffice it to say that the instrumental music seems to move independently of the chorus, yet is always somehow "in contact" with it. Perhaps the orchestral part can be envisioned as commentary on the Gregorian music. The symphony is scored for a very large orchestra of woodwinds and brass in fours (except for the single tuba), organ, and a huge assortment of percussion, harps, and keyboards. The chorus, however, is only of chamber dimensions. The mood of the symphony is ecstatic.

The experience of the symphony seems to have crystallized Schnittke's own religious faith. The son of a German and a Jew, both atheist, Schnittke soon afterwards was baptized Catholic, honored his Jewish heritage, and had the practice of making confession to a Russian Orthodox priest.

- Joseph Stevenson

www.allmusic.com


  Соисполнители :

Elena Zolotova (Mezzosoprano Voice)
Erik Kurmangaliev (Countertenor Voice)
Valeri Polyansky (Conductor)
Yuri Bogdanov (Tenor Voice)
Yuri Vishnyakov (Bass Voice)


№ п/п

Наименование трека

Текст

Длительность

Комментарий
   1 Movement One         0:11:50  
   2 Movement Two         0:04:58  
   3 Movement Three         0:07:23  
   4 Movement Four         0:11:47  
   5 Movement Five         0:10:42  
   6 Movement Six         0:09:58  

      Обозначения:

 T   'щелкнуть' - переход к тексту композиции.

вернуться        закрыть окно

Последние изменения в документе сделаны 20/10/2016 22:06:53

Главная страница коллекции

Collection main page