|
Real name: Dexter Keith Gordon Born: Feb 27, 1923 in Los Angeles, CA Died: Apr 25, 1990 in Philadelphia, PA Genres: Jazz Styles: Hard Bop, Bop Instruments: Sax (Tenor)
Dexter Gordon had such a colorful and eventful life (with three separate comebacks) that his story would make a great Hollywood movie. The top tenor saxophonist to emerge during the bop era and possessor of his own distinctive sound, Gordon sometimes was long-winded and quoted excessively from other songs, but he created a large body of superior work and could battle nearly anyone successfully at a jam session. His first important gig was with Lionel Hampton (1940-43) although, due to Illinois Jacquet also being in the sax section, Gordon did not get any solos. In 1943 he did get to stretch out on a recording session with Nat King Cole. Short stints with Lee Young, the Fletcher Henderson Orchestra and Louis Armstrong's big band preceded his move to New York in December 1944 and becoming part of Billy Eckstine's Orchestra, trading off with Gene Ammons on Eckstine's recording of "Blowin' the Blues Away." Dexter recorded with Dizzy Gillespie ("Blue 'N' Boogie") and as a leader for Savoy before returning to Los Angeles in the summer of 1946. He was a major part of the Central Avenue scene, trading off with Wardell Gray and Teddy Edwards in many legendary tenor battles; studio recordings of "The Chase" and "The Duel" helped to document the atmosphere of the period.
After 1952 drug problems resulted in some jail time and periods of inactivity during the 1950s (although Gordon did record two albums in 1955). By 1960 he was recovered and soon he was recording a consistently rewarding series of dates for Blue Note. Just when he was regaining his former popularity, in 1962 Gordon moved to Europe where he would stay until 1976. While on the continent, he was in peak form and Dexter's many SteepleChase recordings rank with the finest work of his career. Gordon did return to the U.S. on an occasional basis, recording in 1965, 1969-70 and 1972, but he was to an extent forgotten in his native land. It was therefore a major surprise that his return in 1976 was treated as a major media event. A great deal of interest was suddenly shown in the living legend with long lines of people waiting at clubs in order to see him. Gordon was signed to Columbia and remained a popular figure until his gradually worsening health made him semiactive by the early '80s. His third comeback occurred when he was picked to star in the motion picture 'Round Midnight and, even if his playing by then was past its prime, Gordon's acting was quite realistic and touching. He was nominated for an Academy Award, four years before his death after a very full life. Most of Dexter Gordon's recordings for Savoy, Dial, Bethlehem, Dootone, Jazzland, Blue Note, SteepleChase, Black Lion, Prestige, Columbia, Who's Who, Chiaroscuro and Elektra Musician are currently available.
- Scott Yanow (All Music Guide)
=======
Гордон Декстер (27 февраля 1923, Лос-Анджелес, Калифорния - 1990) - американский джазовый музыкант (тенор-саксофон), руководитель ансамбля, композитор.
Родился в семье врача. В школе получил начальные знания по теории музыки и гармонии. Учился игре на кларнете с 13-ти лет, а также с 15-ти - на альт-саксофоне. В 1940 перешел на тенор-саксофон. Начал выступать как професианал в различных местных оркестрах. С декабря 1940 в течение 3-х лет играл в оркестре Лайонела Хэмптона, затем у Ли Янга, Джесса Прайса, Луи Армстронга (1944), в биг-бэнде Билли Экстайна, в ансамбле Чарли Паркера (1945). Весной 1946 создал собственный ансамбль THREE DEUCES, летом того же года вернулся на Западное побережье, побывал в Гонолулу. С 1947 работал главным образом в Нью-Йорке (в частности, у Тедда Демерона) или в Калифорнии, с 1962- в Европе. После короткого посещения США (1965) обосновался в Дании. В 50-70-е годы сотрудничал с Доном Черри, Вуди Шоу, Хэмптоном Хэйсом, Джоан Брэйкин, "Фили Джо" Джонсом, Фредди Хаббардом, Уинтоном Келли, Джеймсом Муди, Орнетом Коулменом, европейскими музыкантами. Участвовал в фестивалях джаза.
Ярко талантливый тенор-саксофонист бибопа (входит в число первых боп-тенористов), один из самых значительных и наиболее прогрессивных представителей этого стиля (продолжал развивать его идеи в новых, модернизированных формах - хард-боп, необоп, фри-боп, боп-сервайвл). Ученик и последователь Лестера Янга. Также испытал влияние Коулмена Хокинса, Ч. Паркера, позднее - Стэна Гетца и "Сонни" Роллинса (в свою очередь, серьезно повлиял на них, а также на Джона Колтрэйна, Джонни Гриффина и других музыкантов модерн-джаза). Маршалл Стерне указывает на его принадлежность к лидерам направления "экстравер-модерн" (стилевое ответвление, связанное с продолжением развития идей Янга в сфере бибопа с опорой на блюзовую традицию) - в противовес группировке "ультра-кул-скул" (музыканты необопа, развивавшие концепцию Янга в русле кул-джаза). Создал на этой базе самобытную манеру игры - темпераментную, динамичную, не лишенную виртуозного блеска, богатства мелодической фантазии, гармонической изысканности. В середине 40-х годов ввел в джазовую практику (с Джином Аммонсом, позднее с У. Греем) дуэты-состязания (battles) тенор-саксофонистов. Проявил себя и как одаренный композитор, автор тем, инструментальных пьес, мюзиклов The Connection (1960) и Dexterity.
mega.km.ru/rock
|