|
Born: Jul 13, 1928 in Indianapolis, IN Died: Aug 3, 1999 Genres: Jazz Styles: Cool Instruments: Bass
The owner of a swinging "walking bass" manner, comfortable in several idioms but not a prolific soloist, Leroy Vinnegar had a couple of heydays - in the '50s and '60s as a busy freelance recording sideman, and as a member of Les McCann's most popular combo in 1969. As such, he played a major role in two of jazz's biggest hit albums, the trend-setting My Fair Lady set with Andre Previn and Shelly Manne (1956) and the Eddie Harris/Les McCann soul-jazz manifesto Swiss Movement.(1969).
A completely self-taught musician, Vinnegar "fooled around" with the piano but gravitated to the bass upon his first encounter. After turning pro at 20, he was the house bassist at Chicago's Beehive in 1952-53. Upon moving to Los Angeles in 1954, Vinnegar quickly settled in as the bass player of choice on records by Stan Getz, Shorty Rogers, Chet Baker, Shelly Manne and Serge Chaloff, among others. He also started recording as a leader in 1957, reeling off a pair of albums for Contemporary with the word "walks" appropriately inserted in each title. Starting in 1959, Vinnegar would work and tour frequently with Joe Castro and Teddy Edwards while continuing his freelance activities. In the early 1980s, he appeared on television as a member of the Dixieland-styled Panama Hats behind actor/banjoist George Segal. Although a bout of ill health caused him to move to Portland in the late '80s, Vinnegar remained an active player into the 1990s, and he returned to the recording scene as a leader in 1992 (on Contemporary again) with a CD entitled - what else? - Walkin' the Basses. Vinnegar died of cardiac arrest in August 1999, a loss to the jazz world and particular blow to the Portland jazz community.
- Richard S. Ginell (All Music Guide)
=======
Виннегар (Винигар) Лерой (р. 13 июля 1928, Индианаполис, Индиана) - американский джазовый музыкант (контрабас), композитор.
Самостоятельно освоил фортепиано, позднее - контрабас. Свою музыкальную деятельность начал с участия в джем-сешн. Работал в местных оркестрах, был членом биг-бэнда Джима Коулса. С 1952 жил и работал в Чикаго, с 1954 - в Лос-Анджелесе. Выступал в различных оркестрах и ансамблях, в том числе у Билла Руссо, Стэна Гетца, Херба Геллера, "Барни" Кессела, Пита Кандоли, Шелли Мэнна (1955-56), "Чико" Гамильтона. В 1959-61 сотрудничал с пианистом Джо Кастро, гастролировал с ним в Париже (1961). Аккомпанировал блюзовой певице Одетте, певцу и гитаристу Джошу Уайту. Концертировал вместе с Джерри Маллиганом. В 1964 совершил турне в Японию с олл-стар-группой. Затем работал у Леса Маккэнна, Тедди Эдвардса, Финеаса Ньюборна, Джеральда Уилсона, в ансамблях JAZZ CRUSADERS и др.
Одаренный солист-импровизатор, сайдмен, аккомпаниатор. Внес вклад в развитие различных стилевых направлений модерн-джаза (хард-боп, вест-коуст, кул). Значительно расширил технические и выразительные возможности контрабаса, способствовал его эмансипации как мелодического инструмента, экспериментировал в области ритмики. Принял участие в новаторских опытах Ш. Мэнна, связанных с реорганизацией ритм-группы, усилением мелодической и сонорно-тембровой функций входящих в нее инструментов, преодолением традиционно сложившегося разграничения бэкграунда и солирования. Автор ряда композиций (в том числе For Carl Perkins).
mega.km.ru/rock
|