|
Real name: Carlos Wesley Byas Born: Oct 21, 1912 in Muskogee, OK Died: Aug 24, 1972 in Amsterdam, The Netherlands Genres: Jazz Styles: Swing, Bop Instruments: Sax (Tenor)
One of the greatest of all tenor players, Don Byas' decision to move permanently to Europe in 1946 resulted in him being vastly underrated in jazz history books. His knowledge of chords rivalled Coleman Hawkins, and, due to their similarity in tones, Byas can be considered an extension of the elder tenor. He played with many top swing bands, including those of Lionel Hampton (1935), Buck Clayton (1936), Don Redman, Lucky Millinder, Andy Kirk (1939-1940), and most importantly Count Basie (1941-1943). An advanced swing stylist, Byas' playing looked toward bop. He jammed at Minton's Playhouse in the early '40s, appeared on 52nd Street with Dizzy Gillespie, and performed a pair of stunning duets with bassist Slam Stewart at a 1944 Town Hall concert. After recording extensively during 1945-1946 (often as a leader), Byas went to Europe with Don Redman's band, and (with the exception of a 1970 appearance at the Newport Jazz Festival) never came back to the U.S. He lived in France, the Netherlands, and Denmark; often appeared at festivals; and worked steadily. Whenever American players were touring, they would ask for Byas, who had opportunities to perform with Duke Ellington, Bud Powell, Kenny Clarke, Dizzy Gillespie, Jazz at the Philharmonic (including a recorded tenor battle with Hawkins and Stan Getz), Art Blakey, and (on a 1968 recording) Ben Webster. Byas also recorded often in the 1950s, but was largely forgotten in the U.S. by the time of his death.
- Scott Yanow (All Music Guide)
=======
Байэс "Дон" (21 ноября 1912, Маскоги, Оклахома - 1 сентября 1972, Амстердам, Нидерланды) - американский джазовый музыкант, тенор-саксофонист, руководитель ансамбля.
Происходит из семьи музыкантов. В колледже продолжил занятия музыкой, руководил ученическим оркестром (1930). Профессионально выступать начал в 1934 у Лайонела Хэмптона и Эдди Бэйрфилда (Лос-Анджелес, 1935). В 1937 приехал в Нью-Йорк с оркестром Эдди Мэллори, сопровождавшим на гастролях певицу Этель Уотерс. В дальнейшем играл у Дона Редмена, Лакки Миллиндера, в 1939-42 у Энди Керка, "Хот Липе" Пэйджа, Коулмена Хокинса, в 1941-40 у "Каунта" Бейси. Весной 1944 - с квинтетом "Диззи" Гиллеспи (первым боп-ансамблем) в нью-йоркском Onix Club, позднее - в других комбо, биг-бэндах Бенни Картера и Д. Редмена (с ним в 1946 гастролировал в Европе, после чего остался во Франции). В 1950 участвовал в европейском турне оркестра "Дюка" Эллингтона. Посетил Испанию, Швейцарию, Бельгию, Германию, Югославию. В связи с женитьбой избрал постоянным местом жительства Голландию. Сотрудничал со многими европейскими музыкантами, выступал с приезжими американскими джазменами (Оскаром Петтифордом, Куинси Джонсом и др).
Один из лучших тенористов классического свинга, последователь Б. Картера, Гершела Эванса и К. Хокинса. Принадлежал к немногочисленному кругу свинговых музыкантов, непосредственно участвовавших в формировании стилистики бопа, в создании его "свинговой" модификации, подготовил тем самым возникновение соответствующих разновидностей кул-джаза, хард-бопа и модерн-свинга. Исполнительская манера Байэса ярко индивидуальна, ее характерные черты: чувственный, темброво-насыщенный тон, утонченность нюансировки, специфический тип вибрато, сложная мелодическая орнаментика, склонность к лирической кантилене, балладности, главенство экспрессии над виртуозностью, высокое мастерство в разработке темы при максимальной простоте ее первоначального изложения.
mega.km.ru/rock
|