Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Charles Brown
 
 

Born: Sep 13, 1922 in Texas City, TX
Died: Jan 21, 1999 in Oakland, CA
Genre: Blues
Styles: Piano Blues, West Coast Blues, Urban Blues
Instruments: Piano, Vocals

How many blues artists remained at the absolute top of their game after more than a half-century of performing? One immediately leaps to mind: Charles Brown. His incredible piano skills and laid-back vocal delivery remained every bit as mesmerizing at the end of his life as they were way back in 1945, when his groundbreaking waxing of "Drifting Blues" with guitarist Johnny Moore's Three Blazers invented an entirely new blues genre for sophisticated postwar revelers: an ultra-mellow, jazz-inflected sound perfect for sipping a late-night libation in some hip after-hours joint. Brown's smooth trio format was tremendously influential to a host of high-profile disciples - Ray Charles, Amos Milburn, and Floyd Dixon, for starters.

Classically trained on the ivories, Brown earned a degree in chemistry before moving to Los Angeles in 1943. He soon hooked up with the Blazers (Moore and bassist Eddie Williams), who modeled themselves after Nat "King" Cole's trio but retained a bluesier tone within their ballad-heavy repertoire. With Brown installed as their vocalist and pianist, the Blazers' "Drifting Blues" for Philo Records remained on Billboard's R&B charts for 23 weeks, peaking at number two. Follow-ups for Exclusive and Modern (including "Sunny Road," "So Long," "New Orleans Blues," and their immortal 1947 Yuletide classic "Merry Christmas Baby") kept the Blazers around the top of the R&B listings from 1946 through 1948, until Brown opted to go solo.

If anything, Brown was even more successful on his own. Signing with Eddie Mesner's Aladdin logo, he visited the R&B Top Ten no less than ten times from 1949 to 1952, retaining his mournful, sparsely arranged sound for the smashes "Get Yourself Another Fool," the chart-topping "Trouble Blues" and "Black Night," and "Hard Times." Despite a 1956 jaunt to New Orleans to record with the Cosimo's studio band, Brown's mellow approach failed to make the transition to rock's brasher rhythms, and he soon faded from national prominence (other than when his second holiday perennial, "Please Come Home for Christmas," hit in 1960 on the King label). Occasionally recording without causing much of a stir during the '60s and '70s, Brown began to regroup by the mid-'80s. One More for the Road, a set cut in 1986 for the short-lived Blue Side logo, announced to anyone within earshot that Brown's talents hadn't diminished at all while he was gone (the set later re-emerged on Alligator). Bonnie Raitt took an encouraging interest in Brown's comeback bid, bringing him on tour with her as her opening act (thus introducing the blues vet to a whole new generation or two of fans). His recording career took off too, with a series of albums for Bullseye Blues (the first entry, 1990's All My Life, is especially pleasing), and more recently, a disc for Verve.

In his last years, Brown finally received at least a portion of the recognition he deserved for so long as a genuine rhythm and blues pioneer. But the suave, elegant Brown was by no means a relic, as anyone who witnessed his thundering boogie piano style will gladly attest; he returned in 1998 with So Goes Love before dying on January 21, 1999.

- Bill Dahl (All Music Guide)

=====

Браун Чарлз (р. 13 сентября 1922, Техас-Сити, Техас) - американский блюзовый певец, пианист, типичный представитель вест-кост-блюза (стиля западного побережья).

В отличие от большинства блюзменов 40-х годов Чарлз Браун происходит из семьи, принадлежавшей к среднему классу. Он получил редкое в то время среди афро-американцев разностороннее образование. Брал уроки классического фортепиано. По конкурсу был удостоен государственной стипендии для изучения химии и получил степень бакалавра. Преподавал естественные науки и математику в старших классах школы. Во время Второй мировой войны проходил службу в химических лабораториях вооруженных сил США. После демобилизации поступил в Калифорнийский университет. Для заработка играл на фортепиано в вечерних клубах. Затем переехал в Лос-Анджелес, где днем работал лифтером, а вечерами играл в клубах. Присоединился к трио гитариста Джонни Мура THREE BLAZERS, являвшемуся блюзовым отражением известного трио Нэта "Кинг" Коула, игравшего на грани джаза и поп-музыки.

Первые записи вышли в 1945. В 1946 записана песня Брауна Drifting Blues, почитаемая ныне блюзовым стандартом. В ритм-энд-блюзовом хит-параде песня достигла 2-й строки, а авторитетный журнал Cash Box назвал ее ритм-энд-блюзовой записью года. Классикой вест-кост блюза стала также песня Брауна Merry Christmas, Baby, поднявшаяся в 1947 году до 3-й строки. В начале 1949 Браун ушел из группы Мура (его заменил Билли Валентайн), чтобы заняться сольной карьерой. Однако стиль исполнения - мягкая расслабленная манера, бархатный голос, мелодичная импровизация - остался неизменным. На рубеже 40-50-х годов Браун был одним из популярнейших ритм-энд-блюзовых музыкантов. Еще несколько его песен поднялись до 1-й строки, в том числе Black Night, в 1949 остававшаяся на вершине в течение 15 недель. Но с приходом рок-н-ролла Браун стремительно теряет популярность. На протяжении трех последующих десятилетий он работал на клубном уровне и записывался на небольших фирмах, вечно балансирующих на грани банкротства.

В конце 80-х к Брауну присоединяется Дэнни Кэррон, настоящий энтузиаст вэст-кост блюза, молодой гитарист-виртуоз, предпочитающий играть сдержанно, как то диктуют законы стиля. Вместе с саксофонистом Клиффордом Соломоном, партнером Брауна по выступлениям 50-х, Кэррон собирает ансамбль, тонко чувствующий традиционный стиль Брауна, но подающий его достаточно современно для восприятия широкой публикой. И постепенно интерес публики возвращается. Альбом 1990 года, ставший дебютным для новой блюзовой фирмы Bullseye, записанный при участии весьма популярной тогда Бонни Рэйтт (Bonnie Raitt) и Доктора Джона (Dr. John), был удачей и в творческом, и в коммерческом отношении.

Чарлз Браун обращается к слушателю, интересующемуся добротным мэйнстримовым джазом и блюзом. В середине 90-х годов он перешел на фирму Verve/Polydor/Polygram. Альбомы Джона Ли Хукера (John Lee Hooker) 90-х записаны при значительном участии Чарлза Брауна. Его песни включали и включают в свой репертуар Чак Берри (Chuck Berry), Моз Эллисон, Элвис Пресли (Elvis Presley), Бобби Блэнд, Рей Чарлз (Ray Charles) и Эрик Клэптон (Eric Clapton).

mega.km.ru/rock


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
musicians.allaboutjazz.com/musician.php?id=5343 Biography & articles on 'All About Jazz'
   
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как соисполнитель ...
 John Hammond Jr. - 'MyBabe' - 1980, Galactic
 John Lee Hooker - 'Chill Out' - 1995, Pointblank, Ars Nova
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 13/10/2015 23:37:37

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base