Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Tinsley Ellis
 
 

Born: Jun 4, 1957 in Atlanta, GA
Genres: Blues
Styles: Blues-Rock, Modern Electric Blues
Instruments: Vocals, Guitar

A hard rocking, high-voltage blues guitarist most often compared to Stevie Ray Vaughan, Tinsley Ellis is hardly one of the legions of imitators that comparison might imply. Schooled in a variety of Southern musical styles, Ellis draws not only from fiery Vaughan-style blues-rock, but also Texas bluesmen like Freddie King and Clarence "Gatemouth" Brown, the soulful blues of B.B. King, the funky grit of Memphis soul, and numerous other electric bluesmen. Ellis has been praised in many quarters for the relentless, storming intensity of his sound, and criticized in others for his relative lack of pacing and dynamic contrast (he's also been dubbed a much stronger guitarist than vocalist). Yet no matter which side of the fence one falls on, it's generally acknowledged that Ellis remains a formidable instrumentalist and a genuine student of the blues.
Tinsley Ellis was born in Atlanta in 1957, and spent most of his childhood in southern Florida. He began playing guitar in elementary school, first discovering the blues through the flagship bands of the British blues boom: John Mayall & the Bluesbreakers, the Peter Green-led Fleetwood Mac, the Yardbirds, the Rolling Stones, and so on. He soon moved on to a wide variety of original sources, becoming especially fond of B.B. King and Freddie King. After high school, Ellis moved back to Atlanta in 1975 to attend Emory University, and soon found work on the local music scene, joining a bar band called the Alley Cats (which also featured future Fabulous Thunderbird Preston Hubbard). In 1981, Ellis co-founded the Heartfixers with singer/harmonica player Chicago Bob Nelson, and they recorded an eponymous debut album for the tiny Southland imprint. They soon signed with the slightly larger Landslide and issued Live at the Moon Shadow in 1983, by which point they were one of the most popular live blues acts in the South. However, Nelson left the group shortly after the album's release, and Ellis took over lead vocal chores.

The Heartfixers' first project in their new incarnation was backing up blues shouter Nappy Brown on his well-received 1984 comeback album Tore Up. Ellis debuted his vocals on record on the Heartfixers' 1986 LP Cool on It, which brought him to the attention of Alligator Records. Ellis left the Heartfixers to sign with Alligator as a solo artist in 1988, and they picked up his solo debut Georgia Blue for distribution. The album helped make Ellis a fixture on the blues circuit, and he toured heavily behind it, establishing a hard-working pattern he would follow for most of his career. The follow-up Fanning the Flames appeared in 1989 and explored similar territory. 1992's Trouble Time helped land Ellis on album rock radio thanks to the track "Highwayman," but it was 1994's Storm Warning that really broke Ellis to a wider blues-rock audience, earning more media attention than any of his previous recordings; additionally, guitar prodigy Jonny Lang later covered Ellis' "A Quitter Never Wins" on Lie to Me. For 1997's Fire It Up, Ellis worked with legendary blues-rock producer Tom Dowd (the Allman Brothers, Derek & the Dominoes), as well as Booker T. & the MG's bassist Donald "Duck" Dunn. Ellis subsequently left Alligator and signed with Capricorn; unfortunately, shortly after the release of 2000's Kingpin, Capricorn went bankrupt, leaving the album high and dry. Still, Ellis soon caught on with Telarc, returning with Hell or High Water in 2002.

- Steve Huey (All Music Guide)

=======

Родился в Атланте (Джорджиа), детство прошло в южной Флориде. Гитару взял в руки в семилетнем возрасте. Дипломированный историк Оксфордского университета. (Этот блюзмэн - из адвокатской семьи, нарушивший давние семейные ноториальные традиции. О его круге: в правовой школе в Emory он учился вместе с Peter Buck, основателем REM. П.Бак, кстати, принимал участие в записи альбома Эллиса 1992г.)

Профессиональную музыкальную карьеру начал, присоединившись к группе ALLEY CATS, игравшей в местных барах. (В этой же группе играл бассист Preston Hubbard, прославившийся как участник ROOMFUL OF BLUES и FABULOUS THUNDERBIRDS.)

Блюз открыл через популярные в 60-х группы "британского вторжения": ANIMALS, ROLLING STONES и пр. Утверждает, что решение стать блюзмэном принял в 14-летнем возрасте на концерте BB KING'а: Король блюза порвал струну и сменил ее, не останавливая песню и не теряя ритм; эту струну BB KING передал подростку в первом ряду - им и был Тинслей Эллис, который до сих пор хранит ее как свой блюзовый талисман.

В 1981г. вместе с вокалистом CHICAGO BOB (Robert NELSON) организовал блюзбэнд The HEARTFIXERS ("Ремонтники сердца" - название выбрано по блюзу Albert Collins). За 6 лет для независимой фирмы Landslide группа записала 4 альбома , которые принесли Эллису первую известность за пределами его штата. Альбом 1984г. записан с вокалистом NAPPY BROWN, звездой ритм-энд-блюза в 50-х и госпелл в 60-х.

Альбомом 1986г. дебютировал как вокалист. Обретя уверенность в своих возможностях солиста, покинул The HEARTFIXERS. (Хотя время от времени и сейчас выступает и записываестя с этой группой).

Пленку с записью его следующего - сольного - альбома для Landslide Records услышал президент фирмы "ALLIGATOR" Bruce IGLAUER. "Я был поражен, - говорит Иглауэр, - я никогда прежде не слышал Тинсли Эллиса, но он и его группа играли, словно за их плечами уже было огромное международное признание. Меня подкупила не только его яростная энергетика, но и его чувство вкуса и исполнительская зрелость. Он не просто отыгрывал набор скоростных "ликов". Его музыка была полна эмоций. В ней была мощь рока, но она воспринималась как блюз". "Alligator", обладавший хорошо налаженной системой дистрибуции, издал дебютный сольный альбом Эллиса "Georgia Blue" с пометкой "Продукция Landslide". Позже были переизданы еще два альбома из записанных The HEARTFIXERS. Т.Эллис подписал постоянный контракт с "Alligator".

Последовавшие альбомы демонстрируют продолжающиеся поиски стиля, и, хотя заметно тяготение к блюз-року ("Мой блюз - для плохослышащих"), поиски не закончены.

В 1996г. в турне Robert CRAY Тинсли Эллис открывал шоу сольными аккустическими выступлениями!

До своего прорыва к успеху, Johnny LANG открывал концерты Эллиса, и в свой популярный альбом включил медленный блюз его сочинения: "A Quitter Never Wins".

В интервью 1998г. Эллис сказал, что на концертах играет на "1966 Gibson ES 345" и сделанном по заказу Stratocaster через старинный усилитель Fender. Давно пользуется метталическим слайдом "Chrome Dome" компании Latch Lake (любит тон стеклянного слайда, как у Bonnie Raitt или Duane Allman, но "металл" оказался ему более "к пальцу")

www.blues.ru/bluesmen


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
www.alligator.com/artists/bio.cfm?ArtistID=019 Tinsley Ellis on alligator.com. Bio. Discography.
tinsleyellis.com UnOfficial website by Tinsley Ellis. 'the real tinsley ellis'. Bio. Discography. Photos. CDs.
en.wikipedia.org/wiki/Tinsley_Ellis About from 'wikipedia'
en.m.wikipedia.org/wiki/Tinsley_Ellis About from 'wapedia.mobi' [mobile]
Хронологические таблицы (Hrono table)  
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Tinsley Ellis - 'Kingpin' - 2000, Capricorn, AGAT
 Tinsley Ellis - 'Storm Warrning' - 1994, Alligator Records, M&A Group, Planet Music
 Tinsley Ellis - 'Trouble Time' - 1992, Alligator Records, M&A Group, Planet Music
  как соисполнитель ...
 Various Artists - 'Alligator Records 35X35' - 2006, Alligator Records
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 14/10/2016 18:39:25

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base