Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Joe Williams
 
 

Real name: Joseph Goreed.
Born: Dec 12, 1918 in Cordele, GA.
Died: Mar 29, 1999 in Las Vegas, NV
Genres: Jazz
Styles: Vocal Jazz, Traditional Pop, Standards, Swing
Instruments: Vocals

Joe Williams was the last great big-band singer, a smooth baritone who graced the rejuvenated Count Basie Orchestra during the 1950s and captivated audiences well into the '90s. Born in Georgia, he moved to Chicago with his grandmother at the age of three. Reunited with his mother, she taught him to play the piano and took him to the symphony. Though tuberculosis slowed him while a teenager, Williams began performing at social events and formed his own gospel vocal quartet, the Jubilee Boys.

By the end of the '30s he had made the transition to the Chicago clubscene, and appeared with orchestras led by Jimmie Noone and Les Hite during the late '30s. He sang with Coleman Hawkins and Lionel Hampton during the early '40s, and toured with Andy Kirk and His Clouds of Joy during the mid-'40s (making his first recording with that band). Still, lingering illness kept him sidelined from active touring, and he worked as a theater doorman and door-to-door cosmetics salesman before his first minor hit for Checker, 1952's "Every Day I Have the Blues."

Finally, at the age of 35, he got his big break when in 1954 he was hired as the male vocalist for Count Basie's Orchestra. He soon helped audiences forget the absence of Basie's long-time vocalist, Jimmy Rushing. Indeed, he did more than just pull his own weight during the '50s; he became a major star in his own right and helped revive the lagging fortunes of the Basie band. His first (and best) LP, Count Basie Swings/Joe Williams Sings, appeared in 1955, containing definitive versions of "Every Day I Have the Blues" (already his signature song) and "Alright, Okay, You Win." "Every Day" hit number two on the R&B charts, and sparked another LP - 1957's The Greatest! Count Basie Swings/Joe Williams Sings Standards - spotlighting Williams' command of the traditional-pop repertory. Even while performing and touring the world with Basie during the late '50s, Williams made his solo-billed debut LP for Regent in 1956, and followed it with a trio of albums for Roulette.

Despite an inevitable parting from Basie in 1961, Joe Williams stayed close to the fold, working in a small group led by Basieite Harry "Sweets" Edison, then formed his own quartet in 1962. For his RCA debut, 1963's Jump for Joy, the lineup included jazz greats Thad Jones, Clark Terry, Snooky Young, Kenny Burrell, Oliver Nelson, Urbie Green and Phil Woods. He recorded two more albums during the year - At Newport '63 and Me and the Blues - and hit another peak in 1966 with an LP for Blue Note, Presenting Joe Williams and the Thad Jones-Mel Lewis Orchestra. Though he toured consistently during the 1970s, his recordings fell off until a pair of mid-'80s LPs for Delos, Nothin' But the Blues and I Just Wanna Sing. After the former won a Grammy Award for Best Jazz Vocal Performance, he landed a recurring role on the popular television series The Cosby Show and signed a contract for Verve.

Live appearances at Vine St. resulted in material for his first two Verve albums, Every Night: Live at Vine St. and Ballad and Blues Master. Still in extraordinarily fine voice, Williams recorded two more albums for Verve and toured constantly during the '90s. He appeared again with Count Basie's Orchestra (led by Frank Foster), and released several albums through Telarc. He remained one of the most talented jazz vocalists in the world right up until his death in 1999.

- John Bush (All Music Guide)

=======

(урожденный Joseph Goreed, 12 декабря 1918, Кордел, Джорджиа - 29 марта 1999 Лас Весас)

Американский блюзовый и джазовый певец; его красивый баритон, один из самых ярких и сочных голосов бигбэндового блюза (блюза с большим оркестром), пел джазовый темы, баллады и блюзы с непременной для "шаутера" силой - и редкой, неповторимой нежностью. В 90-х гг. Уилльямс записывал, в основном, альбомы духовной музыки: спиричуэлс и госпелл - как в традиционной, так и в современных аранжировках.

Родившийся в Джорджии, Джо Уилльямс рос в Чикаго с 4-хлетнего возраста. Подростком пел госпелл в церковных хорах, затем выступал с гастролирующей вокальной группой "The Jubilee Boys". Профессиональный дебют в 1937г. Исполнять джаз начал в 30-х годах. Выступал с оркестрами джазовых звезд, в т.ч., Коулмена Хокинса; а так же с гениями бугивужного ф-но: Албертом Эммондсом и Питом Джонсоном. В 1943г. Уилльямс работал охранником на входе знаменитого чикагского REGAL THEATRE, что помогло ему познакомиться лично со многими выдающимися джазовыми артистами (!). По рекомендации менеджера "Ригал", он получил работу в оркестре Лайонела Хэмптона и работал в паре с другой выдающейся джаз-блюзовой певицей, Дайаной Уашингтон. Дебютная запись в 1946г.; до начала 50-х записывался под именем JUMPIN' JOE WILLIAMS. В 1950г. выступал с септетом Каунта Бейси. В 1952г. записал собственную версию песни Мемфиса Слима под названием, данным ей Лоуэллом Фулсоном - "Каждый день со мною блюз" - в сопровождении оркестра Кинга Колакса. Песня поднялась в первую ритмэндблюзовую десятку хит-парада. В 1954г. присоединился к оркестру Каунта Бейси.

Союз Бейси и Уилльямса для своего времени был и своеобразным стилевым возвращением на один-два десятка лет назад, к временам славы биг-бэндов и блюзовых "крикунов" (shouter), и, одновременно, движением вперед, поскольку исполнительские приемы этих стилей подверглись основательным переработкам и обновлению. Им удалось великолепно сочетать лучшее в блюзе и джазе, и органичность их совместных выступлений лишний раз подтверждает глубокое родство джаза и блюза. Результатом того реформационного возвращения к корням был огромный творческий успех, подтвержденный и коммерчески. Они много гастролируют по США и Европе, часто выпускают пластинки. Теперь, годы спустя, совместные работы Бейси и Уилльмса окончательно признаны лучшими в идиоме бигбэндового блюза.

Хотя и позже они продолжали часто выступать и записываться, но официально Джо Уилльямс вышел из оркестра Каунта Бейси в 1961г. В 60-х Уилльямс часто включает в свой репертуар поп-музыку, часто появляется на телеэкранах в шоу и мыльных операх. Но регулярно выступает и на джазовых и блюзовых фестивалях. В 80-х он играет в популярнейшем сериале NBC "Косби-Шоу". В 1985г. его альбом "Ничего, кроме блюза" удостоен премии "Грэмми" за лучший мужской джазовый вокал.

Джо Уилльямс продолжал выступать до последних лет жизни. "Я приятно удивлен тем, на что еще способен мой голос, - сказал он в 1986г.- Я рад и полон благодарности. Я помню, как Эдуард (Дюк Эллингтон), говорил: "Я всего лишь у Бога на посылках". Много, из того, что люди делают, только проходит через нас. Я благодарен Богу за то, что проходит через меня."

Последний концерт Джо Уилльмса был назначен на 7 мая 1999г.

www.blues.ru/bluesmen


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
musicians.allaboutjazz.com/musician.php?id=11393 Biography & articles on 'All About Jazz'
www.joewilliams.co.uk Project
en.wikipedia.org/wiki/Joe_Williams_(jazz_singer) About from 'wikipedia'
en.m.wikipedia.org/wiki/Joe_Williams_(jazz_singer) About from 'wapedia.mobi' [mobile]
   
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Joe Williams - 'A Man Ain't Supposed To Cry' - 1958, Roulette
 Joe Williams - 'Feel The Spirit' - 1995, Telarc
 Joe Williams - 'Joe Williams Live' - 1973, Fantasy, OJC
 Joe Williams - 'Joe Williams With The Count Basie Orchestra' - 1993, Galactic
 Joe Williams - 'Me And The Blues' - 1995, RCA, Hdi
 Joe Williams - 'Music For Lovers' - 2007, Blue Note
 Joe Williams - 'The Heart And Soul Of Joe Williams And George Shearing' - 2001, Koch
 Joe Williams - 'Together. Have A Good Time' - 2001, Blue Note
  как основной соисполнитель ...
 Ella Fitzgerald - 'One O'clock Jump' - 1956, Verve Forecast
  как соисполнитель ...
 Count Basie - 'Kansas City Suite: The Music Of Benny Carter' - 1960, Roulette
 Ibrahim Ferrer - 'Buenos Hermanos' - 2003, Nonesuch, World Circuit
 Milt Hinton - 'Old Man Time' - 1990, Chiaroscuro Records
 Diane Schuur - 'Pure Schuur' - 1991, GRP
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 30/05/2016 16:50:58

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base