Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Nicolai Gedda
 
 

Николай Гедда - один из лучших певцов послевоенного времени. Сын русского хормейстера Михаила Устинова (Гедда - фамилия его матери, шведки), будущий знаменитый артист родился в Стокгольме в 1925 году. Юноша получил великолепную вокальную и артистическую школу в классе известного певца и педагога К. М. Омана в Стокгольмской королевской консерватории. Еще до окончания курса Гудда с феноменальным успехом дебютировал на сцене Стокгольмской королевской оперы в труднейшей партии Шапелу ("Почтальон из Лонжюмо" Н. Адана) в 1952 году. Сразу же молодой певец получил приглашение от известного продюсера Уолтера Легге на запись партии Самозванца в "Борисе Годунове" при участии Бориса Христова. В 1953 году Гудда уже поет в "Ла Скала" в спектакле "Дон Жуан" В. А. Моцарта при участии Элизабет Шварцкопф под управлением Герберта фон Караяна. В последующие годы певец выступал на лучших мировых сценах и фестивалях: в Вене и Лондоне, в Зальцбурге и Нью Йорке, в Экс ан Провансе и Париже, в короткие сроки освоил поистине гигантский репертуар, включавший труднейшие оперные партии, "соло в ораториях, камерную музыку, классическую оперетту, популярные русские, итальянские, скандинавские песни. Гудда с равным успехом исполняет музыку всех эпох и стилей - от итальянского барокко и Баха до Шостаковича и Барбера, от Моцарта и Глюка до Пуччини и Рихарда Штрауса, классических оперетт. Технические певческие возможности артиста поистине безграничны: он поет такие сложнейшие партии, как Артур в "Пуританах" В. Беллини и Арнольд в "Вильгельме Телле" Дж. Россини; его интерпретациям свойственны тонкое ощущение стиля и характера музыки, простота и естественность, искренность переживания и глубокое проникновение в содержание самых сложных произведений.

Гудда - один из самых "записывающихся" артистов современности. Многие оперные и ораториальные партии, ряд камерных сочинений им были записаны неоднократно. Трудно выделить чтолибо из многочисленных достижений артиста, зафиксированных в грамзаписи, но все же партия Хозе (она дважды перенесена певцом на пластинки) заметно выделяется как среди записей певца, так и среди трактовок другими знаменитыми тенорами.

=======

Birth: Jul 11, 1925 in Stockholm, Sweden
Genres: Class.
Styles: Opera

Country: Sweden

Nicolai Gedda - possessor of one of the widest-ranging repertoires ever, phenomenal technique, and a bright, resonant voice with clarion high notes and a seductive mezza voice - had one of the finest singing careers of the twentieth century. He excelled in music of English, French, German, Italian, Russian, American, and Swedish composers, and was equally adept in traversing styles from the Baroque to the contemporary; he was as noted a performer of oratorio and songs as of opera. His performances were masterpieces of authentic style, from language and diction to phrasing. While performing Samuel Barber's Vanessa, in which he created the role of Anatol, critics consistently acclaimed his diction as the finest in the cast, even though he shared the stage with Rosalind Elias and Eleanor Steber - both native speakers of English.

Gedda's father was Russian, his mother Swedish, and in 1929 his parents moved to Leipzig, where his father became cantor and choirmaster of a Russian Orthodox Church. As a child he sang in the church and performed Russian songs at weddings and parties. Having no wish to remain in Germany as the Nazi party rose to power, the family returned to Sweden in 1934.

As a teenager, he developed a strong ambition to become an opera singer, but unable to come up with the money to fund his studies, he became a bank teller, though he continued to participate in singing competitions. A wealthy bank client who was also an instrumentalist with the Stockholm Opera happened to hear Gedda mention his aspirations, and asked Karl-Martin Oehmann, a music teacher who had himself been an operatic tenor, to take him on as a pupil. Gedda later credited the development of his spectacular technique to Oehmann's teaching. Shortly thereafter, he won the Christine Nielsson Scholarship, which enabled him to begin music studies at the Stockholm Conservatory as a full time pupil in 1950.

In 1952, Gedda's recording and performing careers began simultaneously. Walter Legge, the famous producer for EMI, was in Sweden, and agreed to audition some of the students. He was immediately bowled over by Gedda's voice, musicianship, and technique; given that Gedda spoke fluent Russian, he signed him on the spot to take on the role of Dmitri in his upcoming recording of Boris Godunov, starring Boris Christoff - all despite the fact that Gedda had yet to make his stage debut (which came only a short time later, in a production of Adolphe Adam's Le Postillon de Lonjumeau)! This began a lifelong association with EMI.

He made his La Scala debut in the 1952-1953 season as Don Ottavio (Mozart's Don Giovanni), and Carl Orff asked him to create the role of the Bridegroom in Il Trionfo dell'Afrodite; his Paris Opera debut in 1954 was as Huon in Weber's Oberon, and his Covent Garden debut in 1954 was as the Duke of Mantua. These were soon followed by debuts at Salzburg (Don Ottavio, 1957) and the Metropolitan Opera (Faust).

His life-long association with EMI has made him one of the most widely-recorded tenors, though in the compact disc era, EMI has been rather dilatory in re-releasing many of his recordings.

- Anne Feeney (All Music Guide)


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
www.frankzimmermann.net/Gedda/english/index.html Personal web pages. Biography, works
en.wikipedia.org/wiki/Nicolai_Gedda About from 'wikipedia'
ru.wikipedia.org/wiki/Гедда,_Николай О исполнителе из 'википедии' [ru]
www.bach-cantatas.com/Bio/Gedda-Nicolai.htm Biography from 'bach-cantatas.com' [mobile]
en.m.wikipedia.org/wiki/Nicolai_Gedda About from 'wapedia.mobi' [mobile]
ru.m.wikipedia.org/wiki/Гедда,_Николай О исполнителе из 'мобильной википедии' [mobile] [ru]
   
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Nicolai Gedda - 'Nicolai Gedda Sings Russian Liturgical Chant' - Грамзапись
 Nicolai Gedda - 'The Very Best Of Nicolai Gedda' - 2003, EMI Classic
  как основной соисполнитель ...
 Georges Bizet - 'Carmen (Georges Pretre)' - Витаком, 100 великих опер
 Christoph Willibald Gluck - 'Alceste' - 1994, Orfeo
 Modest Mussorgsky - 'Boris Godunov' - Elite Classic
 Various Artists - 'Religious Music Of The Russian Abroad' - 2006, MAXclassic & Company
  как соисполнитель ...
 Gabriel Faure - 'Orchestral Works. Incidental Music' - 1982, EMI
 Dmitry Dmitriyevich Shostakovich - 'Lady Macbeth Of Mtsensk' - 2002, EMI
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 13/10/2015 23:37:26

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base