Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Vicente Martin y Soler
 
 

Vicente Martin y Soler (May 2, 1754 - January 30, 1806) was a Spanish composer of opera and ballet. Although relatively obscure today, in his own day he was compared favorably with his contemporary, Wolfgang Amadeus Mozart, as a composer of opera buffa. He has been called the Valencian Mozart.

He was born in Valencia and studied music in Bologna under Giovanni Battista Martini. His first opera was Il tutore burlato (1775), an adaptation of Giovanni Paisiello's La frascatana, which in turn was based on a play of the same title by Filippo Livigni. He had the libretto translated into Spanish and adapted it to the zarzuela form as La Madrilena o el tutor burlado, under which title it premiered in Madrid in 1778.

Martin y Soler is best known for the comic operas that he composed in Vienna with librettist Lorenzo Da Ponte: Una cosa rara (1786, based on the play La luna de la sierra by Luis Velez de Guevara), Il burbero di buon cuore (1786, based on the play by Carlo Goldoni), L'arbore di Diana (1787). He is also credited with introducing, in Una cosa rara, the waltz to Vienna.

In 1777, he traveled to Naples, to compose his first ballet for the Teatro di San Carlo. During this period, he worked with choreographer Charles le Picq to compose four ballets d'action: La Griselda (1779, derived from the libretto by Apostolo Zeno), I ratti sabini (1780), La bella Arsene (1781), and Tamas Kouli-Kan (1781, an interpretation of Vittorio Amedeo Cigna-Santi's libretto). He also worked with Zeno on an opera seria, Andromaca, in 1780. In addition, he composed two mezzocarattere ballets, La sposa persiana (1778) and Il barbiere di Siviglia (1781, based on the play by Beaumarchais).

At Naples he also worked with court librettist, Luigi Serio, on the composition of opera seria, producing Ifigenia (1779) and Ipermestra (1780).

In 1785, he moved to Vienna, where he enjoyed great international success in operas composed with texts by Lorenzo Da Ponte, who was simultaneously collaborating with Mozart and Antonio Salieri. A melody from Una cosa rara was quoted by Mozart in the banquet scene in the final act of Don Giovanni (1787).

In 1788, he was invited to the Russian court at St. Petersburg, where he completed the Russian language operas, The Unfortunate Hero Kosmetovich (1789, libretto written in part by Catherine the Great), Melomania (1790), and Fedul and his Children (1791, with Vasili Pashkevich). During this period, he also completed two more Italian language operas: La capricciosa corretta (1795, libretto by Lorenzo Da Ponte, possibly adapted from Shakespeare's The Taming of the Shrew) and La festa del villaggio (1798).

He also wrote a number of tragic ballets during his residence in St. Petersburg, including Didon abandonee (1792), Amour et Psyche (1793, based on Psyche by Moliere, Corneille and Philippe Quinault), Tancrede (1799) and Le retour de Poliorcete (1799).

He died at his post of court composer in 1806.

www.answers.com/topic/vicente-mart-n-y-soler-2

=====

Висенте Мартин-и-Солер (исп. Vicente Marti'n y Soler, 2 мая 1754, Валенсия - 11 февраля 1806, Санкт-Петербург) - испанский композитор, работал в Италии и Австрии, последнюю треть жизни провел в России.

Сын певца, ребёнком пел в хоре кафедрального собора Валенсии. Учился музыке в Болонье у известного педагога и теоретика музыки, францисканца Джованни Баттиста Мартини (Падре Мартини). С 1775 жил в Мадриде, где в том же году дебютировал оперой "Двое скупцов".

В 1777 переехал в Неаполь как придворный капельмейстер неаполитанского короля Фердинанда IV. Его оперы ("Ифигения в Авлиде", 1779; "Андромаха", 1780, либретто Апостоло Зено; "Гипермнестра", 1780, либретто Метастазио; "Партенопа", 1782, либретто Метастазио) с успехом ставились в различных городах Италии.

В 1785 по приглашению супруги испанского посла переехал в Вену ко двору императора Иосифа II. Написал там несколько комических опер на либретто Лоренцо да Понте, имевших огромный успех ("Редкая вещь", 1786, по пьесе Луиса Велеса де Гевары; "Древо Дианы", 1787, и др.). Познакомился с Сальери и Моцартом; Моцарт процитировал его "Редкую вещь" во втором акте оперы "Дон Жуан".

В 1788 был приглашен императрицей Екатериной II в Россию и до своей смерти жил и работал в Петербурге. Здесь им были написаны оперы "Горебогатырь Косометович" (1789, либретто Екатерины и ее секретаря Александра Храповицкого), "Песнолюбие" ("Меломания", 1790, либретто Храповицкого), "Федул с детьми" (1791, либретто Екатерины и Храповицкого, музыка совместно с Пашкевичем), "Деревенский праздник" (1798), несколько балетов ("Покинутая Дидона", 1792; "Амур и Психея", 1796), другие произведения. Стиль итальянской оперы сохранен в петербургских сочинениях композитора, при этом в них использованы мелодии русских песен.

Жена композитора была лютеранкой, он похоронен на Смоленском евангелическом кладбище Санкт-Петербурга (заброшенная могила была отыскана лишь в 1990).

www.classicalm.com/ru/composer/1537/Vicente-Martn-y-Soler


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
www.goldbergweb.com/en/magazine/composers/2004/08/23338_print.php Biography
www.operone.de/komponist/soler.html Works
en.wikipedia.org/wiki/Vicente_Martin_y_Soler About from 'wikipedia'
ru.wikipedia.org/wiki/Мартин-и-Солер,_Висенте О исполнителе из 'википедии' [ru]
en.m.wikipedia.org/wiki/Vicente_Martin_y_Soler About from 'wapedia.mobi' [mobile]
ru.m.wikipedia.org/wiki/Мартин-и-Солер,_Висенте О исполнителе из 'мобильной википедии' [mobile] [ru]
Хронологические таблицы (Hrono table)  
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Vicente Martin y Soler - 'Una Cosa Rara Ossia Belleza Ed Onesta' - 1991, Astree, Auvidis
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 14/10/2016 18:43:25

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base