Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     William Lawes
 
 

Born: May 1, 1602 in Salisbury, England
Dead: Sep 24, 1645 in Chester, England
Genre: Chamber Music
Country: England

William Lawes, son of a lay vicar at Salisbury Cathedral, showed (like his older brother Henry Lawes) musical promise at any early age. He found an early patron in Edward Seymour, Earl of Hertford, who brought the young chorister to his Wiltshire estates to study music with his private music master, the renowned John Coprario. William likely met the future King Charles I (r. 1625-1649) through Coprario. William and his brother were both named musicians "in ordinary for the lutes and voices" for Charles' court; the honor came to William in 1635, though it appears he was composing personally for the King at least as early as 1633. While in Charles' service, Lawes contributed vocal and instrumental music to the life of the court, as well as music for the Masques popular in Caroline England. William Lawes went with the King to Oxford in 1642 and enlisted in the royalist army (a portrait in Oxford depicts him in Cavalier garb). Though for his safety Lawes was made a commissary in the King's personal guard, he suffered a fatal gunshot wound while relieving the siege of Chester in 1645. King Charles reputedly mourned for Lawes as the "Father of Musick."

Though none of William Lawes' music appeared in print during his lifetime, his brother released certain of his psalm settings and sacred canons in the Choice Psalms of 1648, and the influential published collections of John Playford beginning around 1650 furthered both the dissemination and popularity of his music. He wrote prolifically and idiomatically for the consort of viols. His suites and fantasias meld the fluidity of late Renaissance counterpoint with the more "mannered" chromatic colors of the late madrigal; he did in fact know some of the works of Marenzio and Monteverdi. His other chamber music (especially involving violins), on the other hand, displays an early Baroque idiom of paired strings and basso continuo. Some scholars of his music speculate that this Italian style reached him though Coprario's tutelage.

Despite his large instrumental output, and an even greater number of secular songs and Anglican anthems surviving from his pen, William's greatest legacy may have been his dramatic music. Between the years 1633 and 1641, he contributed music to at least 25 courtly Masques and other dramatic productions. The English courtly Masque at this time comprised a composite art form with music, dance, drama, and scenery, comparable to the Lullian Ballet de cour in France. Early in the century, Ben Jonson and Inigo Jones were leading collaborators in the Masque. The genre climaxed in the spectacular Triumph of Peace (1634) by James Shirley, to which William Lawes contributed music. His achievement in stage music made possible the later work of Matthew Locke, John Blow, and eventually Henry Purcell himself.

- Timothy Dickey (All Music Guide)

======

Уильям Лоуз (апрель 1602 - 24 сентября 1645) - английский композитор и музыкант, младший современник Шекспира, один из основоположников английской музыки барокко.

Уильям Лоуз родился в Солсбери, графство Уилтшир, в семье дьякона кафедрального собора Томаса Лоуза. Точная дата рождения неизвестна, но тот факт, что окрестили будущего композитора 1 мая, позволяет отнести день его появления на свет к концу апреля 1602 года. Старший брат Уильяма Лоуза - Генри Лоуз - впоследствии тоже стал известным композитором.

Музыке Лоуз учился с детства. Выдающиеся способности талантливого подростка приятно удивили его покровителя, графа Эдварда Сеймура Хартфордского, который и настоял на том, чтобы юного Лоуза отдали в учение кмпозитору Джону Копрарио. Вероятно, маэстро и познакомил Уильяма с принцем Уэльским Карлом, будущим королем Карлом I. После коронации принца Уильям и его брат Генри были приближены ко двору. Лоуз получил титул придворного композитора, сочинителя музыки для лютни и хора", хотя, конечно, его талант не ограничивался столь узкими рамками.

Всю жизнь Уильям Лоуз провел при королевском дворе. Он сочинял в основном светскую музыку для камерного исполнения, а также песни и небольшие музыкальные сценки для маскарадов. Есть свидетельства того, что сам Лоуз играл во время таких праздников на флейте. Среди наследия Лоуза немало и произведений духовной музыки, которые предназначались в основном для сопровождения богослужений с участием его Величества.

С началом Английской Буржуазной Революции и гражданских войн, Лоуз остался верен своему высочайшему покровителю и присоединился к роялистам. Благодаря протекции короля Лоуз был распределен в Королевскую гвардию: так монарх стремился максимально оградить любимого композитора от опасности. Однако это не помогло. Во время битвы на Роутонской пустоши 24 сентября 1645 года, когда гвардия попала в засаду и была вынуждена принять неравный бой, Уильям Лоуз был убит. Король приказал учредить по погибшему маэстро еще один, отдельный траур, вдобавок к уже установленному трауру по родственнику Карла Бернарду Стюарту, который погиб в том же бою. Королю же приписывается авторство посмертной оценки Лоуза - "Отец музыки".

Автор эпитафии композитору поэт Томас Джордан использовал в надгробной надписи игру слов: "Лоуза убили те, кто волю личную приравнивал к закону" (Созвучие фамилии музыканта Lawes и английского слова - laws законы), намекая на то, что сторонники Парламента отрицали верховенство королевского закона и стремились установить собственные порядки.

Музыка Лоуза нежная, манерная, полифоничная. В основном это ансамлбь из нескольких струнных, трех или шести скрипок и виол в сопровождении |виолончели и такого ныне мертвого музыкального инструмента, как виола-лира. Мастерски используя фугу и элементы контрапункта, Лоуз добивается причудливого музыкального рисунка в несколько |пасторальном стиле. Излишняя витиеватость и сложность пьес Уильяма Лоуза способствовали тому, что уже в ХIХ веке его быстро забыли, и лишь в конце ХХ века наследие композитора вышло из забвения.

www.classicalm.com/ru/composer/1341/William-Lawes


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
www.goldbergweb.com/en/history/composers/11354.php About
www.canterburygreenman.fsnet.co.uk/WilliamLawes.htm Biography, CD reviews
en.wikipedia.org/wiki/William_Lawes About from 'wikipedia'
en.m.wikipedia.org/wiki/William_Lawes About from 'wapedia.mobi' [mobile]
Хронологические таблицы (Hrono table)  
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 William Lawes - 'Consort Sets In Five & Six Parts' - 2002, AliaVox
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 14/10/2016 18:42:51

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base