Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Orlando Gibbons
 
 

Born: Dec 1583 in Oxford, England
Dead: Jun 5, 1625 in Canterbury, England
Genre: Choral Music, Keyboard Music, Chamber Music
Country: England

Orlando Gibbons was one of the most important English composers from the early seventeenth century, with only William Byrd eclipsing him in rank. His church music, exclusively written for the English Church, is among the most popular and enduring in his ?uvre. Notable in this realm are his polyphonic anthems, O clap your hands, Hosanna, and Lift up your head. His two Services are also of great significance: the Short Service is polyphonic and the Second Service is a verse work with organ accompaniment. In the keyboard realm, several of his compositions have been widely declared of such masterful quality as to be unsurpassed by anything until the era of Bach. The Fantasia of Four Parts, from the Parthenia collection, is one such example. His fairly substantial output for keyboard includes many corantos, galliards, pavans, and fantasies. His First Set of Madrigals and Mottets demonstrate his considerable talents in the realm of secular music.

Orlando Gibbons was born in Oxford, probably no more than a week before Christmas, as his baptism took place on December 24, in St. Martin's Church, Oxford. With older siblings who were accomplished musicians, the young Orlando was raised in a musical environment strongly conducive to his burgeoning talents. It is likely that his first music training came from them, perhaps mostly from his brother Edward.

On February 14, 1596, Orlando became a member of the King's College Choir at Cambridge. His brother, Edward, was then master of the choristers there. Orlando served in the choir until the fall of 1598, afterward making periodic appearances there until May, 1599. By this time he was known to be composing music.

Earlier that same year he began studies at Cambridge University. In about 1603, Gibbons became a member of the Chapel Royal, and on March 21, 1605, he was appointed its organist. He was already regarded as one of the finest organists in England, and had become a respected composer, though he would not see his first works published for seven more years.

Gibbons graduated from Cambridge in 1606 and that summer married Elizabeth Patten, possibly only about sixteen years old. There would be six surviving children from the marriage. The composer wrote a fair amount of music in the 1610s, but much of it would not appear until well after his death. The First Set of Madrigals and Mottets, apt for Viols and Voyces was published in 1612. A year later came the publication of six keyboard works in Parthenia, which was a collective effort in that it also included compositions by Bryd (eight) and Bull (seven). A collection of the composer's anthems appeared in Leighton's Teares or Lamentacions of a Sorrowfull Soule of 1614. They include O Lord, I lift my heart to thee and O Lord, in thee is all my trust, both for five voices. On July 19, 1615, the now widely known Gibbons was granted one hundred-fifty pounds by King James I for his "faythfull service." In 1619, Gibbons was appointed to the royal post of Musician for the Virginals, while retaining his prestigious Chapel Royal post.

A collection of nine three-part works by him, titled Fantasias, was published in 1620. Three years later, Gibbons contributed sixteen tunes to George Withers' collection, Hymnes and Songs of the Church. A seventeenth was added in a later manuscript. Gibbons accepted another post, in 1623, that of organist at Westminster Abbey. Two years later, he died suddenly in Canterbury, apparently of a stroke or related condition.

- Robert Cummings (All Music Guide)

======

Орландо Гиббонс (Orlando Gibbons) (крещен 25.12.1583 - 05.06.1625) - английский композитор, органист и вёрджиналист. Один из ведущих английских композиторов своего поколения.

Орландо Гиббонс Орландо Гиббонс родился в Оксфорде в 1583 в музыкальной семье, состоящей из нескольких поколений музыкантов, его отец, братья, сын также были музыкантами, в связи с чем иногда возникает путаница - о каком Гиббонсе упоминает тот или иной источник.

В 1596-1598 он пел в хоре Королевского колледжа в Кембридже, где его брат был хормейстером, затем поступил в Кембриджский университет в 1598 и в 1606 получил степень бакалавра музыки, а в 1623 получил звание доктора музыки.

В 1605 он стал органистом Королевской часовнии, в 1625 был назначен главным органистом, младшим органистом в часовне был Томас Томкинс. В 1619 он получил должность придворного верджиналиста принца Чарльза (будущего короля Карла I) и совмещал должности в Королевской часовне. В 1623 Гиббонс стал органистом Вестминстерского аббатства и в этом качестве он возглавил похороны Короля Якова I в 1625. Вскоре после этого в Кентербери, во время подготовке к свадьбе короля Карла I, умирает и сам Орландо Гиббонс в возрасте 41 года. Похороны прошли очень поспешно в Кентербери, тело даже не стали перевозить в Лондон.
Его смерть стала шоком для коллег и близких, немногим более года спустя умирает его жена, их шестеро детей остаются на попечении брата Орландо, старший сын, Кристофер Гиббонс, также стал музыкантом.
Орландо Гиббонс один из самых разносторонних английских композиторов и музыкантов своего времени, в этом качестве он уступает только Уильяму Бёрду. Период его творчества и творчества его коллег - Альфонсо Феррабоско II, Джованни Копрарио и Томаса Лупо считается самой высокой точкой английской музыки, периодом, когда она превосходила континентальную европейскую музыку, за исключением итальянской.

Гиббонс сочинял как светскую, так и духовную музыку. Из светских работ выделяются многочисленные органные произведения, около 30 фантазий для виол, ряд мадригалов (самый известный "Серебряный лебедь") и много популярных гимнов. Гиббонс также хорошо известен своей духовной хоровой музыкой, которую он оставил в значительном количестве. Он был одним из первых крупных, полностью протестантских, композиторов английский школы и его полифонические гимны и службы являются одними из лучших в этом репертуаре. Его стиль предусматривал чередование частей для полного хора, солистов и инструментального (орган или ансамбль виол) аккомпанимента. Его "стих" "Вторая служба" по-прежнему один из самых уважаемых шедевров в своем жанре.

www.clasmusic.ru/index.php/Orlando-Gibbons.html


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
www.classical.net/music/comp.lst/gibbons.html About
www.naxos.com/person/Orlando_Gibbons/27208.htm Biography
en.wikipedia.org/wiki/Orlando_Gibbons About from 'wikipedia'
en.m.wikipedia.org/wiki/Orlando_Gibbons About from 'wapedia.mobi' [mobile]
Хронологические таблицы (Hrono table)  
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Orlando Gibbons - 'Anthems & Complete Organ Works' - 1994, Chandos
 Orlando Gibbons - 'Consort And Keyboard Music Songs And Anthems' - 1994, Naxos
 Orlando Gibbons - 'Fantaisies Royales' - 1980, Astree
 Orlando Gibbons - 'Hymns And Songs Of The Church' - 2006, Naxos
  как основной соисполнитель ...
 Deller Consort - 'La Renaissance Anglaise' - 2004, Harmonia mundi
 Glenn Gould - 'Consort Of Musicke By William Byrd, Orlando Gibbons, Jan Sweelinck' - 1993, Sony Classical
 Various Artists - 'English Church Music' - 1987, Harmonia mundi
  как соисполнитель ...
 Hilliard Ensemble - 'English And Italian Renaissance Madrigals (England)' - Aquarius
 Gustav Leonhardt - 'Bach, Bull, Byrd, Gibbons, Hassler, Pachelbel, Ritter, Strogers' - 2005, Alpha
 Simon Preston - 'Early English Ogran Music' - 1986, Polydor Ltd.
 Jordi Savall - 'The Spirit Of Gambo' - 1980, Auvidis, Auvidis
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 14/10/2016 18:41:35

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base