|
Josquin Des Prez Country: France Birth: ca. 1455 in Hainaut Death: Aug 27, 1521 in Conde-sur-l'Escaut Period: Renaissance
"Master of the notes," Martin Luther called him. To contemporary prelates, Josquin was an adornment worthy of a world-class court; to music publishers, his was the name that assured sales; and other composers claimed his tutelage to improve their own image. Josquin's music is regarded as one of the great treasures of Western culture. Furthermore, in his compositions, music historians have seen a crucial link in the development of the Renaissance "Central Musical Language." And yet, a reliable biography of this pivotal figure has remained maddeningly elusive. At the turn of Millennium, the edifice of the textbook biography was overthrown by new archival discoveries. At least three prominent musicians of his time were called "Josquin;" the presence of another in Milan has bewildered "our" Josquin's biographers by suggesting a 1440 birth date and a surprisingly mediocre early career in Italy. Similar confusion would ensue from the discovery of two Elizabethan playwrights named "William Shakespeare." The Josquin who would cast his mythic shadow across the centuries was born in the 1450s, in northern France or Hainaut (present-day Belgium), son of Gossard Lebloitte. Despite strong family ties and, later, an inheritance in Conde, Josquin's path took him south to Aix-en-Provence, where he joined King Rene d'Anjou's court as a singer. The young musician began his career as early as 1475 in a prosperous (and Italophile) court establishment, surrounded by a supportive courtiers' "network." After Rene's death in 1480, most of his singers were retained by his nephew, King Louis XI of France; Josquin may have served Louis from 1480/81 - 1483. This position may have provided an opportunity for Josquin to meet to the King's renowned Premier chapellain, Johannes Ockeghem. By 1484, Josquin had become a commensural familiar (personal servant, as well as singer) to Ascanio Sforza, brother to the Duke of Milan. Not only did this bring Josquin into the orbit of one of the most splendid courts of Quattrocento Italy, but Ascanio's elevation to the Cardinalate likely brought his familiar to Rome (August 1484 till 1487, returning to Milan in 1488 - 1489). Josquin's relationship to this generous and well-connected patron continued into the next century as attested by printed attributions of music to "Josquin d'Ascanio" in 1504 and 1509. His next musical appointment, however, was to the Papal Choir in Rome, from June of 1489 until at least 1495. Two new expectative benefices in Therouanne and Cambrai, close to his homeland, were among his immediate compensations. His location around the turn of the century is currently unknown, though this period saw a surge in the dissemination of his music, in manuscripts from centers such as Rome, Milan, and Brussels/Mechlin, but also in Petrucci's revolutionary musical press in Venice. After a brief, but highly lucrative, tenure as Maestro di Cappella for the Duke of Ferrara from 1503 - 1504, the aging Josquin-hero passed into semi-retirement back in Conde. The collegiate church of Notre-Dame in Conde accepted him as provost in May 1504, and he purchased a new house in August, remaining till his death in 1521. During this time, he was ordained priest and maintained some level of activity as a composer; as late as 1520, he presented a volume of chansons to Holy Roman Emperor Charles V. Josquin's will bequeathed his home to the collegiate church, to endow his stipulated obituary services: Marian "Salve" services on Saturdays throughout the year and on Marian feast days, and the singing of his own Pater noster and Ave Maria in front of his house during all general liturgical processions. And with the profuse laments of his contemporaries, the creation of his legend began.
- Timothy Dickey (All Music Guide)
=====
Жоскен Депре
Жоскен Депре - выдающийся представитель нидерландской школы полифонистов. Место его рождения с точностью не установлено. Одни исследователи считают его фламандцем, хотя во многих документах XVI в. Жоскен назван французом. Не сохранилось достоверных сведений и об учителях композитора. Скорее всего, одним из них был великий И. Окегем. Первое документальное свидетельство о жизни Жоскена, где говорится о нем как о певце Миланского кафедрального собора, относится только к 1459 г. В миланском соборе он прослужил с небольшими перерывами с 1459 по 1472 г. Вероятно, находился также при дворе влиятельного кардинала Асканио Сфорцы. Следующее по времени точно документированное упоминание о Жоскене относится к 1486 г., когда он был певчим папской капеллы в Риме. В возрасте примерно 60 лет Жоскен возвращается во Францию. Выдающийся музыкальный теоретик XVI в. Глареан рассказывает историю, которая, возможно, подтверждает связь Жоскена с двором Людовика XII. Король заказал композитору многоголосную пьесу с условием, чтобы он сам в качестве певца миг участвовать в ее исполнении. У монарха был неважный голос (а вероятно, и слух), поэтому Жоскен написал партию тенора, состоящую из... одной ноты. Истинна эта история или нет, она во всяком случае свидетельствует о большом авторитете Жоскена как среди музыкантов-профессионалов, так и среди высших кругов светского общества.
В 1502 г. Жоскен поступает на службу к герцогу Феррарскому. (Любопытно, что герцог в поисках руководителя своей придворной капеллы некоторое время колебался между Г. Изаком и Жоскеном, но все же сделал выбор в пользу последнего.) Однако уже через год Жоскен вынужден был покинуть выгодное место. Его внезапный отъезд был, возможно, вызван разразившейся в 1503 г. эпидемией чумы. Герцог и его двор, а также две трети городского населения покинули Феррару. Место Жоскена занял Я. Обрехт, который пал жертвой чумы в начале 1505 г.
Последние годы жизни Жоскен провел в северофранцузском городе Конде-сюр-л'Эско, где он служил настоятелем местного собора. Сочинения этого периода указывают на связь Жоскена с нидерландской полифонической школой.
Жоскен был одним из крупнейших композиторов позднего Возрождения. В его творческом наследии основное место отведено духовным жанрам: 18 месс (самые известные - "Вооруженный человек", "Pange lingua" и "Месса о благословенной Деве"), более 70 мотетов и др. менее масштабные формы. Жоскену удавалось органическое сочетание глубины и философичности замыслов с виртуозной техникой музыкальной композиции. Наряду с духовными произведениями он писал также в жанре светской многоголосной песни (в основном на французские тексты - т. н. шансон). В этой части своего творческого наследия композитор ближе подходит к жанровым истокам профессиональной музыки, нередко опирается на народные песню и танец.
Жоскен был признан уже при жизни. Слава его не угасала и в XVI в. Хвалы ему воздавали такие крупнейшие литераторы, как Б. Кастильоне, П. Ронсар и Ф. Рабле. Жоскен был любимым композитором М. Лютера, который писал о нем: "Жоскен заставляет ноты выражать то, что он хочет. Другие же композиторы, наоборот, вынуждены делать то, что им диктуют ноты".
С. Лебедев www.belcanto.ru/josquin.html
|