|
Born: Jan 25, 1929 in Philadelphia, PA Genres: Jazz Styles: Hard Bop
Benny Golson is a talented composer/arranger whose tenor playing has continued to evolve with time. After attending Howard University (1947-50) he worked in Philadelphia with Bull Moose Jackson's R&B band (1951) at a time when it included one of his writing influences, Tadd Dameron on piano. Golson played with Dameron for a period in 1953 and this was followed by stints with Lionel Hampton (1953-54), Johnny Hodges and Earl Bostic (1954-56). He came to prominence while with Dizzy Gillespie's globetrotting big band (1956-58), as much for his writing as for his tenor playing (the latter was most influenced by Don Byas and Lucky Thompson). Golson wrote such standards as "I Remember Clifford" (for the late Clifford Brown), "Killer Joe," "Stablemates," "Whisper Not," "Along Came Betty" and "Blues March" during 1956-60. His stay with Art Blakey's Jazz Messengers (1958-59) was significant and during 1959-62 he co-led the Jazztet with Art Farmer. From that point on Golson gradually drifted away from jazz and concentrated more on working in the studios and with orchestras including a couple years (1964-66) in Europe. When Benny Golson returned to active playing in 1977, his tone had hardened and sounded much closer to Archie Shepp than to Don Byas. Other than an unfortunate commercial effort for Columbia (1977), Golson has recorded consistently rewarding albums (many for Japanese labels) since that time including a reunion with Art Farmer and Curtis Fuller in a new Jazztet. Through the years he has recorded as a leader for Contemporary, Riverside, United Artists, New Jazz, Argo, Mercury and Dreyfus among others.
-Scott Yanow (All Music Guide)
=======
Голсон Бенни (р. 25 января 1929, Филадельфия, Пенсильвания) - американский джазовый музыкант (тенор-саксофон), руководитель ансамбля, аранжировщик, композитор.
Музыкальное обучение начал в 9 лет (класс фортепиано), в 14 лет освоил саксофон. Дебютировал как профессиональный музыкант в ритм-энд-блюзовом оркестре, которым руководил "Булл Муз" Джексон (1951), совершил с ним турне. В дальнейшем выступал с Теддом Демероном и Лайонелом Хэмптоном (1953), Джонни Ходжесом (1954), Эрлом Бостиком (1954-56), Максом Роучем, "Диззи" Гиллеспи (1956-58; в 1956 - гастролировал с ним в Южной Америке), Артом Блэйки (1958-59; европейское турне). В 1958 основал собственный квинтет, который реорганизовал в 1959 вместе с Артом Фармером в JAZZTET (секстет с составом: Голсон - тенор-саксофон, А. Фармер - труба, флюгельгорн, Кертис Фуллер - тромбон, Мак-Кой Тайнер - фортепиано, Эддисон Фармер - контрабас и Дэйв Бэйли - ударные; в 1961 здесь играли Томас Макинтош - тромбон, Седар Уолтон - фортепиано, Томас Уильямс - контрабас и Эл Хит - ударные). После распада оркестра (1963) стал заниматься преимущественно композицией и аранжировкой. Неоднократно посетил Европу, писал аранжировки для различных биг-бэндов, сочинил музыку для кинофильма и телешоу, коммерческих музыкальных программ и сериалов, для отдельных вокалистов. В середине 70-х возобновил концертную деятельность с новым квинтетом. Участвовал в фестивалях джаза. Дважды побывал в СССР (в 1989 - на фестивале в Тбилиси, в 1990 - на 1-м Международном Московском джаз-фестивале, где выступал со своим квартетом).
Весьма самобытный музыкант модерн-джаза (хард-боп, соул-джаз, необоп, сервайвл), один из ведущих тенористов школы Коулмена Хокинса. Незаурядный мелодист, обладает совершенной исполнительской техникой, мастер изысканной тембровой и звуковысотной нюансировки, тяготеет к балладно-блюзовой манере интерпретации. В начале пути испытал влияние "Лакки" Томпсона, "Дона" Байэса и Бена Уэбстера, во 2-й половине 50-х годов - Джона Колтрэйна. Как аранжировщик является учеником и последователем Т. Демерона и "Диззи" Гиллеспи, внес важный вклад в эволюцию оркестровых форм бопа. Принадлежит к числу лучших композиторов модерн-джаза, автор многочисленных "стэндардов" (среди наиболее удачных: Whisper Not, I Remember Clifford [Brown], Just By Myself, Are You Real?, Fair Weather, Blue March, Out Of The Past, Killer Joe, Stablemates). Выразил намерение записать Бранденбургские концерты И. С. Баха в джазовой интерпретации.
|