Биография исполнителя:

все биографии (all bio)

назад (back)
     Edison Denisov
 
 

Edison Vassilievich Denisov
Country: Russia
Birth: Apr 6, 1929 in Tomsk, Siberia
Death: Nov 24, 1996 in Paris
Period: Modern

Edison Vasilyevich Denisov was one of the leading composers who emerged in the Soviet Union after the death of Stalin using avant-garde techniques in their music despite the disapproval of the Communist Party.
His father was an electrical engineer in Tomsk, and named his son "Edison" in honor of the American inventor and because the name is an anagram of "Denisov" (omitting the final "v"). Edison was interested in mathematics, music, and painting. He taught himself to play a number of folk instruments, and from 1946 to 1950 studied piano at Tomsk Music College. At the same time he was a student of mathematics and mechanics at Tomsk University (1946 - 1951).

Then he decided to pursue musical studies, traveling to Moscow to enter the Conservatory there, where he remained until 1956. His piano teacher was Vladimir Belov and his composition instructor was Vissarion Shebalin. He also studied orchestration with Nikolai Rakov and musical analysis with Viktor Zuckerman. He became a faculty member of the Conservatory in 1960 and over the years taught orchestration, analysis of musical forms, and composition. His early music shows the beginning of his lifelong interest in using Russian folk materials.

During the early '60s he made a thorough study of the major composers of the twentieth century, including the officially disfavored Stravinsky, Schoenberg, Webern, Berg, Nono, and Stockhausen, plus Lutoslawski and Bartуk. Denisov's major work that consolidated this study and demonstrated that there was an interest in avant-garde music in the U.S.S.R. was The Sun of the Incas, premiered in Leningrad in 1964 and soon played in Western Europe by Bruno Maderna and Pierre Boulez.

In the 1960s Denisov often used rigorous serial procedures, and often tightly restricted formal ideas, such as the one reflected in the title of his Crescendo e diminuendo for harpsichord and 12 strings (1965). During the following year he had a tendency to write music in larger forms, often in the form of concertos. Many of these works were composed for Western performers, such as saxophonist Jean-Marie Londeix, oboist Heinz Holliger, clarinetist Eduard Brunner, and flutist Aurиle Nicolet. One Soviet performer who did champion Denisov's work was the Latvian violinist Gidon Kremer, and even he premiered Denisov's Violin Concerto in Milan, rather than in the Soviet Union.

During this decade Denisov started using techniques other than the 12-tone system, including aleatory (chance) techniques, electronic music, new playing techniques, and microtones. His music became less rigidly systematic. In his mature music (generally that written from 1980 onward) he usually employed various techniques freely. Russian folk music made a reappearance in this music, but often used in heterophonic textures.

The late Soviet policy of perestroika allowed Denisov to cultivate close ties with the West and employ avant-garde techniques with more freedom. In 1990 he became head of the Moscow Association of Contemporary Music. In 1991, at the invitation of Pierre Boulez, he went to work at IRCAM, the French experimental music institute.

- Joseph Stevenson (All Music Guide)

========

Имя Эдисона Васильевича Денисова (1929-1996) стоит в ряду самых выдающихся композиторов ХХ века за Стравинским, Шостаковичем и Прокофьевым.

Эдисон Денисов родился в Томске в семье радиофизика. Отец назвал его в честь американского изобретателя Томаса Эдисона. Музыкой Эдисон начал заниматься поздно, в шестнадцать лет на курсах общего музыкального образования, затем занимался в томском музыкальном училище №1, которое в последствие стало носить его имя. В 1946 году Эдисон поступил на физико-математический факультет в Томский государственный университет и блестяще его окончил. Но дилемма, чем заниматься - наукой или музыкой, требовала своего разрешения. Чтобы сделать выбор, Эдисон посылает свои сочинения на суд Дмитрию Дмитриевичу Шостаковичу, который очень высоко оценил его композиторское дарование. В 1951 году Денисов поступил в Московскую консерваторию на композиторское отделение в класс Виссариона Яковлевича Шебалина. Так начался его путь композитора-новатора.
В шестидесятые-семидесятые годы в Советском Союзе на этом пути возникали множественные препятствия. Впитывая в себя опыт европейского авангарда, осваивая новые техники, Денисов завязал творческие контакты с Пьером Булезом, Янисом Ксенакисом, Анри Дютийе, Лиджи Ноно. В результате Денисов впал в немилость Союзу композиторов СССР и едва не был оттуда исключён. Его уволили из консерватории, но по требованию студентов через некоторое время восстановили. Произведения его по надуманным причинам исключались из концертных программ, не записывались, не издавались, но Эдисон Денисов упрямо шёл своим путём.
В 1964 году им была создана кантата для сопрано и одиннацати инструментов - "Солнце инков". После премьеры кантаты в Ленинграде в ноябре 1964-го сочинение прозвучало в Дармштадте, затем в Париже в программе цикла концертов, руководимого Пьером Булезом. Эти исполнения стали важными вехами творческой биографии Денисова. Он стал всемирно известным композитором, а "Солнце инков" - одним из самых часто исполняемых произведений. Среди лучших произведений Денисова 60-ых годов - сочинения "Три пьесы для виолончели и фортепиано" и "Плачи". В середине 80-ых годов в Париже прошла премьера его оперы "Пена дней". В 1990 году Эдисон Денисов стал президентом организованной в противовес Союзу композиторов СССР Ассоциации современной музыки.
В 1994 году Денисов попал в страшную автокатастрофу, которая едва не стоила ему жизни. Французские власти попросили разрешения привезти находящегося без сознания композитора во Францию, где его поставили на ноги. Подорванное здоровье необходимо было регулярно поддерживать курсами лечения во французской больнице. В Россию Эдисон Денисов так и не вернулся.

www.opensky.tomsk.ru/archive.phtml?id=19&m=9646&ndate=0


Ресурсы сети, связанные с исполнителем:
Bio Творческие портреты композиторов
www.bach-cantatas.com/Lib/Denisov-Edison.htm Biography from 'bach-cantatas.com'
musicologie.free.fr/Biographies/d/denissov.html Biography, discography
www.schirmer.com/Default.aspx?TabId=2419&State_2872=2&composerId_2872=2297 Works
abc-guitar.narod.ru/pages/denisov.htm Биография [ru]
www.belcanto.ru/denisov.html Биография [ru]
2000.novayagazeta.ru/nomer/2000/67n/n67n-s26.shtml Статья [ru]
en.wikipedia.org/wiki/Edison_Denisov About from 'wikipedia'
ru.wikipedia.org/wiki/Денисов,_Эдисон_Васильевич О исполнителе из 'википедии' [ru]
en.m.wikipedia.org/wiki/Edison_Denisov About from 'wapedia.mobi' [mobile]
ru.m.wikipedia.org/wiki/Денисов,_Эдисон_Васильевич О исполнителе из 'мобильной википедии' [mobile] [ru]
Хронологические таблицы (Hrono table)  
Поиск видео (Video Search) :  

CD коллекции, связанные с исполнителем:
  как основной исполнитель ...
 Edison Denisov - ''Chant D' Automne'. Concerto For Cello And Orchestra. Concerto For Piano And Orchestra' - 1993, Vista Vera
 Edison Denisov - 'Les Pleurs' - 2009, SoLyd
 Edison Denisov - 'Music For Flute And Piano' - 1994, Vista Vera
 Edison Denisov - 'Musique De Chambre' - 1992, Harmonia mundi
 Edison Denisov - 'Recital' - 1990, Мелодия, Aquarius
  как основной соисполнитель ...
 Various Artists - 'Schnittke: Hymns. Denisov: Chamber Symphony' - 1987, Melodiya
 


назад (back)      

  Последние изменения в документе сделаны 14/10/2016 18:40:54

Главная страница
 Project Main Page

My Music Base