|
Real name: Paul [Mex] Gonsalves. Born: Jul 12, 1920 in Boston, MA. Died: May 14, 1974 in London, England. Genres: Jazz. Styles: Swing, Bop. Instruments: Sax (Tenor), Reeds
The greatest moment of Paul Gonsalves's musical career occurred at the 1956 Newport Jazz Festival when, to bridge the gap between "Diminuendo in Blue" and "Crescendo in Blue," Duke Ellington urged him to take a long solo, egging him on through 27 exciting choruses that almost caused a riot. That well-publicized episode resulted in Ellington having a major "comeback," and Gonsalves forever earning Duke's graditude.
Gonsalves had already earned a strong reputation during his stints with Count Basie (1946-49) and the Dizzy Gillespie Orchestra (1949-50). Joining Ellington in 1950, Gonsalves's warm breathy tone and harmonically advanced solos were a constant fixture for 24 years (except for a brief time in 1953 when he was with Tommy Dorsey) and he was well-featured up until his death, just ten days before Ellington passed on. In addition to his countless number of recorded performances with Ellington, Gonsalves led dates of his own on an occasional basis including for Argo, Jazzland, Impulse (highlighted by a combative meeting with Sonny Stitt), Storyville, Black Lion and Fantasy.
Scott Yanow (All Music Guide)
=======
Гонзалвес Пол (12 июля 1920, Бостон, Массачусетс - 14 мая 1974, Лондон) - американский джазовый музыкант (тенор-саксофон, гитара), руководитель ансамбля.
Начинал профессиональную деятельность как гитарист (1936), затем перешел на саксофон. В начале 40-х годов солировал в оркестре "Сабби" Льюиса в Бостоне. После военной службы (1942-45) играл у "Каунта" Бейси (1946-49), во втором биг-бенде "Диззи" Гиллеспи (1949-50), в дальнейшем преимущественно у "Дюка" Эллингтона (за исключением кратковременного периода работы в оркестре Томми Дорси весной 1953), гастролировал с ним в Европе (1959). В 1969 играл на концертах, посвященных 70-летию Эллингтона, в составе специально собранного для этой цели оркестра ветеранов. Один из лучших стар-солистов свинговой эры. Принадлежал к школе Коулмена Хокинса, испытал некоторое влияние Бена Уэбстера и "Флипа" Филлипса. Постепенно переориентировался на модерн-джаз. Соединил в очень индивидуальном качестве элементы бибопа и свинга. Лучшие записи сделал с оркестром Эллингтона.
mega.km.ru/rock
|